התנהלות פיננסית ועסקית בעת משבר – "וירוס הקורונה"

דף הבית » מאמרים » התנהלות פיננסית ועסקית בעת משבר – "וירוס הקורונה"
a

​​​​קצת הסטוריה

שנים רבות אנו חווים משברים עולמיים המשפיעים על העסקים בכל מקום כמעט על פני הגלובוס פעם אחת היה משבר הסאב – פריים בשנת 2008 , קדמו לא המשבר הכלכלי בארצות הברית טרום מלחמת העולם השנייה , משבר הנפט בשנות ה- 70 ועוד כהנה וכהנה משברים. 
 
מדינת ישראל נולדה לתוך משברים כלכליים שנוצרו כתוצאה ממלחמת העולם הראשונה , המשיכו בשנות החמישים עם הצנע שהונהג במדינה , המשבר הכלכלי העולמי בעקבות חרם הנפט ועליית מחירי הנפט בשנת 1973 והמשכו במשבר הכלכלי בשנת 1984 ( אינפלציה בלתי נתפסת) ועד לתקופות ההסלמה עם הפלשתינאים ששיאם בשנת 2009  ומבצע "צוק איתן" בהמשך.
 
בימים אלו אנו חווים משבר אחר שהיה מוכר לנו מההיסטוריה העולמית , משום מקום וללא התראה מוקדמת תקף אותנו וירוס הקורונה, שהתחיל רחוק מאיתנו (בסין) ולאחרונה הגיע גם לארצנו ולאזור כולו , הפגיעה הכלכלית הראשונה והבולטת ביותר הייתה הפסקה כמעט מוחלטת בתנועת הנוסעים בעולם , שדות תעופה כמעט סגורים לחלוטין , חברות תיירות וחברות להסעת  תיירים מושבתות עד כדי הוצאת העובדים לחופשות כפויות ומעל לכל חובת הבידוד על כל מי שהגיע ממדינות בעלות סיכון או באם שהינו באזור " נגוע" .
 
ספקית חומרי הגלם  הגדולה בעולם השביתה את קווי הייצור ( מפעל הנגדים הגדול בעולם נמצא בסין , בכל מכשיר אלקטרוני בכל רכב וכמעט בכל מוצר חשמלי קיימים נגדים בגודל כזה או אחר) , מזה אנו מבינים ששרשרת ארוכה של יצרנים נמצאים בתקופה של אי וודאות .

אז מה בעצם קורה במצב כזה?

תקופות המשברים הפיננסיים יוצרים אוירה והתנהגות צרכנית שונה מהרגיל , ירידה דרסטית בקניות ובבילויים ( למעט בימים אלו מוצרי מזון ומוצרי הגינה)  , יציאה לנופשים בחו"ל נעצרת לחלוטין וגם בארץ ממעטים לבלות במקומות הומי אדם . לשמחתנו אנו נמצאים בתחילת החזרה לשגרה אך סימן השאלה נותר עדיין , האם ההסגר ישוב כתוצאה מהתפרצויות נוספות של הוירוס המאיים. 

מה קורה לבעל העסק הקטן והבינוני  בתקופות המשבר ואי הוודאות ?

  • אין לו מידע על אופק ואורך המשבר . 
  • תשלום שכר לעובדים הנמצאים בבידוד כתוצאה מהנחיות משרד הבריאות 
  • מחסור בכ"א .
  • הוצאות קבועות- שכירות, ארנונה, הנה"ח ועוד – אינן קטנות.
  • שכר עבודה- העובדים ממשיכים לקבל שכר קבוע ללא התייחסות למצב המכירות , במירב המקרים.
  • המלאי שוכב במדפים (שווה כסף) בציפייה שיגיע המושיע וישתמש בו.
  • ספקים ממתינים לתשלום – אף הם מעסיקים ושילמו עבור חומרי הגלם , מאידך ישנם ספקים שהפסיקו פעילות .
  • הבנקים –  מאותתים  לנו באמצעות שיחות הטלפון היומיות שרמת האשראי מגיעה לקו האדום.
  • ניתן להוסיף עוד עשרות דוגמאות לאותות שאנו כבעלי עסק נתקלים בהם בעתות שיגרה אך במיוחד בתקופה זו של אי ודאות .  

זה הזמן להתנהלות פיננסית נכונה ולהתייעלות ארגונית בעסק:

מה עלינו לבצע ואיך עלינו לנהוג בתקופות שאינן נשלטות על ידינו וכל הסביבה שלנו נמצאת במצב דומה, להלן מספר צעדים העשויים לסייע לכל בעל עסק באשר הוא , אין חשיבות למיקומם בדירוג הנרשם:
  • צעד ראשון –  מיפוי העסק- התחייבויות לספקים, צ'קים דחויים שניתנו, תמונת מצב בבנק, התחייבויות לרשויות, דמי שכירות ועוד.
  • צעד שני – מיפוי חייבים, הכנסות לקבל וצ'קים דחויים שנתקבלו מלקוחות.
  • צעד שליש י- הכן דו"ח תזרים מזומנים לעסק בהתאם לתנועות החשבונאיות (רמה יומית, שבועית, חודשית ועוד).
  • צעד רביעי – בדיקת מלאי- האם קיימים מוצרים ששוכבים על המדפים או במחסנים תקופה ארוכה? (זכור- המלאי הינו במעמד משכיר שטח בעסק שלך אך הוא משתמש גם בהון של העסק). זכור! זה הזמן לריענון המחסנים.
  • צעד חמישי – בחן את הפעילות השיווקית, בחן האם קיים קיטון במכירות ללקוחות קבועים (אפשר וצריך לשמור על קשר חם איתם), בדוק שוב את מעמדך מול המתחרים).
  • צעד שישי – שתף פעולה עם בעלי עסקים בסביבה הקרובה הן בהתייעצויות משותפות והן בשיווק משותף .
זה הזמן ליצירתיות , יוזמה ונקיטת צעדים יומרניים לקידום העסק – לדוגמא , לקוחות רבים נשארים בבית , אולי ניתן להפעיל שרות משלוחים וכמובן פתיחת אפשרויות לרכישה טלפונית או אינטרנטית.
זו גם תקופה להזדמנויות עסקיות חדשות , ביקושים למוצרי הגנה והיגיינה גוברים מיום ליום , שירותי משלוחים , למידה מרחוק ועוד כהנה וכהנה אפשרויות – למד לזהות אותם ונצל את האפשרות להשתמש בהם לשרידות והצלחת העסק שלך . 

טיפים נוספים:

  • ​להתייעץ ביועצים המתמחים בליווי עסקים.
  • הקפדת יתר על ניהול תזרים כספי של העסק.
  • בדוק עצמך מידי שבוע ובצע שינויים בהתאם להתפתחויות וההתרחשויות כך שתמיד תהיה ערוך להתנהלות שונה ושמרנית יותר בתקופה זו.
מאמר מאת: ציון ביטון,​ מנהל פיתוח אזורי ארצי.

עוד המלצות…

תגיות תוכן
ארגון (2)יזמים בישראל (1)ניצול ימי חופשה (1)יעוץ ארגוני (2)מיתוג (2)רון עזריה (1)קובי חזן (1)הוצאות מוכרות (1)דני זילברשטיין (1)דירקטוריון (1)ליעד הר לב (1)נוכחות ברשת (1)אבחון עסקי (1)רפי אלימלך (1)קידום אתרים (1)הדר גולדמן (1)E​tsy (1)שיווק (2)שיפור רווחיות (1)דירקטוריון ניהולי (1)לינוי קצאב (1)ניסים סגלוביץ (1)מנכ"ל (3)אביב איתני (1)שחר איילון (1)יזמות חברתית (1)אסטרטגיה (1)עבודה מהבית (1)יצרתיות (1)מנדי זלצמן (1)מגמות בעסקים 2022 (1)גיבוש מדיניות (1)מנהל (1)דאגה לפרט (1)וAmazon (1)שימור לקוחות (1)eBay (1)תמריצים (5)אחריות (1)התייעלות ארגונית (1)הילה אוביל ברנר (1)אבי פרץ (1)פייסבוק (1)שרון סברייגו (2)ניהול משברים (1)מצבי משבר (1)שינוי תפקיד (1)התנהלות פיננסית (1)ניהול עסקי (1)עסקים (1)תשלומים (1)[ (1)צבי ברק (1)ניר דובדבני (2)ארגון עסקי (1)בקרה (2)אבי שומר (1)אריה ויסמן (1)אורלי הדס (1)סרטים (1)הדרכות (6)מכירות (4)הגדלת מכירות (1)שכר (1)אהובה תורג'מן (1)תרבות אירגונית (1)מיצוב (1)חלי ממן (1)פעילות עסקית (1)עו"ד אילן אורן (1)ניהול זמן (1)עו"ד עמיחי לבנשטיין (1)חזון (2)תזרים מזומנים (1)סקרים (1)ניצול הזדמנויות (1)black Friday (1)תומר בר (1)קורונה (5)אטל מולכו פיליבה (1)מע"מ (2)משאבי אנוש (1)ניהול מודרני (1)אבחון ארגוני (1)רואה חשבון (1)שירי מלכה (1)נדב עטיה (1)ניסני חדד (1)כ"א (1)עומר דורון (1)מס הכנסה (2)אבי רוזנבאום (1)יובל זיו (1)ניב הס (1)אבי ברססט (1)רם גרשון (1)מרים דרוק (1)הטמעה (1)חניכה (1)תפקידים בארגון (1)משרה (1)מיקוד (1)צומת ספרים (1)מחסומי קנייה (1)מכירות ברשת (1)דן קצנובסקי (1)גמישות (1)איתי צפרוני (1)צמחיה ארגונית (2)מנהיגות (1)גיל תייר (1)גבריאל אקשטיין (1)טל דורי (1)טלי אהרנטל (1)שפה עיצובית (1)ספרים (1)תקשורת (1)שרון גילרן נוריאל (1)אייל גורן (1)אבי בוסקילה (1)מוטי אלמליח (1)חל"ת (1)מערך השכר (1)בקרת שכר (1)ד"ר רון עזריה (1)
הצג עוד תגיות הצג פחות תגיות

תיאום פגישה

השאירו פרטים עכשיו וקבלו פגישת ייעוץ מקצועית

דילוג לתוכן