על "נמתין ואולי" מול "ניזום ובוודאי" כאסטרטגיה ניהולית

בתקופה כזו שבה מתקיימת אי וודאות גבוהה ועמימות במציאות העסקית והארגונית ניצב כל מנהל בפני צומת דרכים.

האפשרות האחת היא להמתין .אם אתה ממתין ולא נוקט שום פעולה ייתכן ודברים יסתדרו מאליהם .ייתכן ונחזור לפעילות מהר .ייתכן וחלק מהבעיות יפתרו מאליהם.

בתהליך קבלת החלטות ,שיקול דעת וזהירות מתבקשת בחלוקת המשאבים וניהולם היא גורם חשוב .יחד עם זאת הסתמכות על תקווה בלבד ומשנה זהירות לא יביאו בשורה חדשה ,לא לארגון ולא להתמודדות עם הסיטואציה.

כל תהליך של שינוי בסביבה יכולה להוות איום או הזדמנות .די ברור שאם ממתינים ולא יוזמים ההזדמנות אובדת והאיום לא נעלם.

זמן התגובה במצב של המתנה מצטמצם וכמות המשאבים אוזלת.

כך היה בכניסה לתהליך הקורונה  .מי שפעל מהר ויזם החלטות חשובות הציל חלק מהמשאבים (הוצאה לחלת צמצמה את הוצאות הארגון על שכר, הפסקת פעילות תפעולית שאינה נדרשת חסכה משאבים מיותרים)

על כן האפשרות האחרת היא ליזום ולפעול!!

לכאורה זו מסקנה מתבקשת.
אז מה מונע מאיתנו לנקוט באסטרטגיה פעלתנית מול המצב?

  • החשש הטבעי שנכשל –גם מהותית, וגם איום על האגו
  • החשש משיפוטיות של הסביבה –"אם היית ממתין כמוני היית נמנע מטעויות"
  • אי הוודאות והעמימות שמקשה על הערכת המצב ובניית דרכי הפעולה
  • משתנים רגשיים –לא נעים לי מאדם כזה או אחר ,זה שונה מהתפיסה הניהולית שהכרזתי עליה
  • קושי בשבירת התבניות המחשבתית וזיהוי רעיונות חדשים לפעולה
  • שמרנות וזהירות מוגזמת

מה יקל עלינו לנקוט באסטרטגיה יזמית פעלתנית במצב זה?

  • הערכת מצב שמסתמכת על תחשיבים (כלכלנות מקצועית)
  • סיוע בבניית תמונת מצב ברורה
  • אבחנה ברורה בין עיקר ותפל וזיהוי הגורמים המאיימים וההזדמנויות(למשל ביצוע פארטו על הוצאותינו והבנה היכן טמון המנוף להצלחה
  • זיהוי שמדובר במצב שונה מהרגיל והקריטריונים לקבלת החלטות צריכים להשתנות
  • ניהול נכון של המרכיבים הרגשיים בקבלת ההחלטות

כיצד הצוות של פתרונות אפקטיביים כגוף מקצועי מסייעים לתהליך?

  1. מהווים כלי עזר למנהל להגדרת מדיניותו ומשמעויותיה והטמעתה
  2. עוזרים לזהות את המרכיבים המשמעותיים בתקופה זו –מבנה ארגוני יעיל ,הפעלת עובדים, שכר, תמריצים.
  3. מבצעים תחשיב וכלכלנות מקצועית לכל אלטרנטיבה ומציגים את המשמעויות הארגוניות והתחשיביות
  4. מציגים דרכי פעולה מהירות ומידיות לחיסכון במשאבים והוספת ערך בהפעלתם
  5. מלוים ותומכים בתהליך קבלת ההחלטות באופן שטתי ומובנה
  6. מאתגרים את החשיבה השמרנית בהצעות יצירתיות
  7. מציעים כלים לרתימת העובדים ובעלי העניין לתהליכים

הכותב הוא דרור ורדי – סמנכ"ל לקוחות בפתרונות אפקטיביים – בעל תואר שני בפסיכולוגיה חברתית וסוציולוגיה מבר אילן. ותק של 30 שנים כמנהל מקצועי, יועץ ארגוני ומנחה קבוצות.

 

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

עוד מאמרים בנושא…

סרטים
עורך ראשי

סרטים

דרך נפלאה ללמוד תוך כדי הנאה, היכולת להעביר מסרים משולבים – מוזיקה, אתרים מיוחדים, אפקטים, שחקנים מוכרים ומסר משמעותי – תוך שעה וחצי ניתן ללמוד את כל הדרך הקשה, הטיפים להצלחה, מוסר ההשכל תוך כדי

קרא עוד »
מאמרים
דרור ורדי סמנכ"ל לקוחות פתרונות אפקטיביים

התאמה של מערך השכר והתמריצים בחזרה לשגרה – פתרונות אפקטיביים

על פי העיקרון הפיטרי (לורנס גיי פיטר וריימונד האל) כל עובד מוצלח יקודם ויוזז מתפקידו לאור הצלחתו עד אשר יתקבע בתפקיד אותו לא יצליח לבצע היטב וייתקע שם.

קרא עוד »
מאמרים
דרור ורדי סמנכ"ל לקוחות פתרונות אפקטיביים

הכל בסדר – ניהול בזמן הסגר

אנו עומדים בפני הסגר השני. בצל הקורונה בנינו כמנהלים שגרת ניהול חדשה מותאמת מצב והנה הגיעה החלטה על סגר שני. אילו אתגרים ואילו הזדמנויות מציב לנו הסגר כמנהלים?

קרא עוד »
Call Now Button דילוג לתוכן