דף הבית » מאמרים » ניהול תזרים מזומנים כפעילות עסקית שוטפת
חדשות האתר

פרסומי השבוע

18 אפריל 2024

מאמרים חדשים

פרסומי השבוע

עוד באותו לנושא: שבע שנים של שיחות על פרשת השבוע ישעיהו ליבוביץ' המדריך הנכון להתמודד עם התנגדויות מכירה קידום מכירות מודל מכירות וואן סייל (VAN

קרא עוד »

ניהול מועדון לקוחות – המדריך

לפני שנצלול לתוך המורכבויות של ניהול מועדוני לקוחות, בואו נבין תחילה מה זה באמת אומר. בבסיסו, ניהול מועדון לקוחות כרוך ביצירה וטיפוח של קהילה של

קרא עוד »

מודל מכירה מוקדמת – Presales

אסטרטגיות מכירה מוקדמות הפכו לחלק בלתי נפרד מהעולם העסקי, ומאפשרות לחברות ליצור באזז וליצור ביקוש למוצרים או לשירותים שלהן לפני שהושקו רשמית. על ידי מתן

קרא עוד »

מודל מכירות וואן סייל (VAN SALE)

בעבר, מכירת טנדרים מסורתית כללה תהליך פשוט של העמסת מוצרים על טנדר ונסיעה מסביב כדי לספק אותם ללקוחות. שיטה זו הייתה יעילה בהגעה למגוון רחב

קרא עוד »
ארכיון
אפריל 2024
ב ג ד ה ו ש א
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

ניהול תזרים מזומנים כפעילות עסקית שוטפת

תרבות התשלומים והמינוס, שמאפיינים את משקי הבית הפרטיים בישראל, אינם פוסחים על המגזר העסקי בארץ, המלווה במוסר תשלומים ירוד ובדחיית תקבולים.

בעוד שרשתות וחברות ענק שולטות בשוק וקובעות את תנאי האשראי, בעלי העסקים הקטנים, אשר מהווים רוב מכריע, נאלצים לעיתים לעבוד בתנאי אשראי קשים.

מהם קשיי תזרים בעסק?

קשיי תזרים ממושכים עלולים להביא להידרדרות מהירה ולקריסה של העסק.
 
תקנות בנק ישראל כיום, אינן מאפשרות עוד חריגה בחשבונות הבנק, ומחייבות את בעל העסק, עוד יותר מבעבר, להיות ער לניהול חשבון הבנק ותזרים המזומנים. פירוש הדבר הוא כי על בעל העסק לבצע תחזיות, מעקב ובקרה אחר התקבולים והתשלומים הצפויים, על מנת להיערך בהתאם לקשים צפויים בתזרים. 
 
ניהול תזרים מזומנים באופן שוטף יידרש כאשר קיים פער עקבי ושלילי בין תקבולי העסק לתשלומיו. תופעה זו תאפיין עסקים בהקמה או בשלבי חדירה. עסקים אלו עדיין אינם נהנים מאמון של הספקים. מנגד, מתוך רצון לגייס לקוחות ולחדור לשוק, נאלצים עסקים אלו לאפשר ימי אשראי רבים ללקוחותיהם.
 
גם עסק הנמצא בשלבי צמיחה נדרש להעריך את התזרים הצפוי. לעיתים בעלי עסקים ממהרים לגדול באופן חד במחזור המכירות, מתוך ראייה חד מימדית של רווחיות. יש לזכור, כי גידול מהיר במחזור המכירות עלול לגרום לבעיות תזרים אקוטיות, אשר לא יאפשרו ליהנות מהרווח. צמיחה מהירה מלווה בגידול מיידי בהוצאות עקב רכישת מלאים, גיוס עובדים וגידול בהוצאות שיווק ומכירה. התקבולים צפויים מאוחר יותר. 
 
גורם נוסף לפער תזרימי עקבי הנו סוג לקוחות העסק. עסקים הנשענים על לקוח עיקרי וגדול כגון רשת קמעונאית או גוף מוסדי, נאלצים אף הם לספוג תקבולים מאוחרים לטובת מחזור מכירות ורווחיות.
​​
התמודדות עם פער תקבולים ותשלומים יצריך שינוי בשיטת הגבייה מהלקוחות, ניהול מו"מ מול ספקים לשם הארכת ימי האשראי, ושינויים במבנה המימון תוך התייעצות ושיתוף פעולה עם הבנק.  יתכן כי העסק סובל רק מבעיות תזרים נקודתיות בשל השפעות עונתיות. 
 
גן אירועים, אשר יספוג צמצום משמעותי בהכנסותיו בעונת החורף, עלול להיתקל במצב בו ההכנסות אף לא מכסות את התקורות (שכירות, מסים וכד'). עסקים מסוג זה צריכים להיערך לבעיות תזרים ולשמור על רזרבות. 
 
לסיכום, הצלחת העסק מתבטאת בתרגום הרווח למזומנים. דו"ח רווח והפסד של העסק יכול להעיד על רווחיות גבוהה, אך בעל העסק לא יזכה ליהנות מהמזומנים אם העסק יסבול מתזרים שלילי ממושך מפעילות שוטפת. לכן, מלבד ליכולת ניהולית, שיווקית ומקצועית, נדרשת מבעלי העסק הבנה בניהול פיננסי של תזרים המזומנים "עם יד על הדופק". 
 
מאמר מאת: יצחק אופנר מנהל תיקים בכיר במעוף.​​​

תוכן עניינים