דף הבית » מאמרים » שינוי תפקידים בארגון – מעבר להתייעלות ולצמיחה
חדשות האתר

פרסומי השבוע

18 אפריל 2024

מאמרים חדשים

למה אני לא מצליח לסגור עסקאות מכירה

כשמדובר בסגירת עסקאות מכירה, הבנת פסיכולוגיית הקונים היא קריטית. תהליך קבלת ההחלטות מורכב ומושפע מגורמים שונים. כאיש מכירות, חיוני לפענח את הגורמים הללו כדי להגדיל

קרא עוד »

ההחלטה עם רקפת רוסק עמינח

ההחלטה בעונה חדשה עם מנחה חדשה – רקפת רוסק עמינח, שותפה מנהלת ב-team8 (מנכ"לית בנק לאומי לשעבר) ואחת הנשים המשפיעות בעולם אנשי העסקים המובילים בישראל

קרא עוד »

פרסומי השבוע

עוד באותו לנושא: שבע שנים של שיחות על פרשת השבוע ישעיהו ליבוביץ' המדריך הנכון להתמודד עם התנגדויות מכירה קידום מכירות מודל מכירות וואן סייל (VAN

קרא עוד »

ניהול מועדון לקוחות – המדריך

לפני שנצלול לתוך המורכבויות של ניהול מועדוני לקוחות, בואו נבין תחילה מה זה באמת אומר. בבסיסו, ניהול מועדון לקוחות כרוך ביצירה וטיפוח של קהילה של

קרא עוד »

מודל מכירה מוקדמת – Presales

אסטרטגיות מכירה מוקדמות הפכו לחלק בלתי נפרד מהעולם העסקי, ומאפשרות לחברות ליצור באזז וליצור ביקוש למוצרים או לשירותים שלהן לפני שהושקו רשמית. על ידי מתן

קרא עוד »
ארכיון
מאי 2024
ב ג ד ה ו ש א
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

שינוי תפקידים בארגון – מעבר להתייעלות ולצמיחה

כשחושבים על התייעלות התפיסה באופן טבעי היא של קיצוץ, הורדה, הפחתה וכדומה.

מנהלים שרואים צעד אחד קדימה בוחנים את תהליכי ההתייעלות בפרספקטיבה רחבה יותר.

מהי בעצם מטרת ההתייעלות?

המטרה היא צמיחת הארגון והצלחתו הכלכלית לאורך זמן.

מכאן נובע שעובד שצבר בארגון ידע, מיומנות ויכולת הינו בעל ערך רב.

השאלה המתבקשת היא כיצד בימים של צמצום והסתגלות ניתן לשמור על ההון האנושי בד בבד עם תהליכי התייעלות הכרחיים?

כיצד נכוון את תהליכי ההתייעלות להצלחתו העתידית של הארגון?

אחד הכלים הניהוליים החזקים שמאפשר חשיבה כזו הינו שינוי תפקידים.

במסגרת תהליך זה נבחן כיצד ניתן לשמר את ההון האנושי ככלל ואת העובדים בעלי ערך רב שהגדרת תפקידם ותחומי עיסוקם אינם מתאימים לצרכים הנוכחיים של הארגון בפרט

להלן התהליכים המומלצים:

  1. מכירות, מכירות, מכירות – עובדים שחוו את התהליך התפעולי בארגון מבינים את המוצר והשירות מבפנים, כך שפעמים רבות הם המתאימים ביותר לעבות את מערך המכירות, במיוחד אם מזהים בהם יכולות של תקשורת בינאישית וחשיבה מסחרית. הכשרת איש מכירות שמסוגל למכור את המוצר והארגון לוקחת זמן רב עד שהוא מגיע למצב של רווחיות בפעולתו, וכאן ישנה הזדמנות להצלחה מהירה וללא עלות נוספת של גיוס, תוך שימור ההון האנושי והלכידות בארגון.
  2. הרחבת אחריות – באופן טבעי, ככל שאחריות העובד גדלה כך גדלה גם עוצמתו. כחלק מהשינויים שמתבצעים בתהליך ההתייעלות ניתן לרכז אחריות גדולה יותר אצל העובדים החשובים ולהגדיל את עוצמתם והשפעתם החיובית על התהליך.
  3. מעבר מבק אופיס לשירות – עובד בק אופיס מפתח פעמים רבות תשוקה ומוטיבציה לפעול ישירות מול הלקוח .הצפייה מבחוץ בתהליך השירותי מעניקה לו תובנות וידע מקצועי שמאפשרים לו לתת שירות טוב יותר ללקוח ולהיות אישי יותר, מקצועי יותר וממוקד יותר.
  4. שינוי אזור טריטוריאלי – מדי פעם עובדים ותיקים זקוקים לשינוי וריענון, כיוון שעבודה לא שינוי גורמת פעמים רבות לעייפות וסטגנציה. בתהליך זה ניתנת הזדמנות לבצע שינוי טריטוריאלי – לשנות את האזור שבתחום אחריותו של העובד, להרחיב את האזור, להוסיף מגזרים כך שיתאפשר לעובד לחוות ריענון וחדשנות שיביאו לידי ביטוי את יכולותיו.
  5. מניהול לביצוע – החוק הפיטרי מגדיר מצב בו עובד מצליח מקודם עד לנקודה בה הוא מגיע לקצה יכולותיו ואז מתפקד באופן לא מיטבי. פעמים רבות קידום עובד לתפקיד ניהולי שהוכח כשגוי מהווה צעד שקשה לחזור ממנו והופך עובד טוב למנהל בינוני. תהליך שינוי והתייעלות מהווה הזדמנות מצוינת להתאמה מחודשת. לעיתים העובד עצמו ישמח על השינוי כי לא תמיד תהיה לו העוצמה הפנימית והיכולת להציב את המראה לעצמו.
  6. חניכה– פעמים רבות הידע הארגוני 'הולך לאיבוד' כי העובדים המקצועיים אינם מקבלים תבנית מסודרת להעברתו לאחרים. ארגון הידע הארגוני ובניית תוכניות הדרכה מסודרות לחניכת עובדים תאפשר לעובד המקצועי לבטא את הידע שלו ואת יכולתו ללמד אחרים. הכרה במנהיגות המקצועית בארגון ועידודה מאפשרת מיצוי פוטנציאל טוב יותר של העובדים האלה.
  7. שינוי מרכיבי התפקיד – לפעמים נדרשת התבוננות אחרת אחר על התפקיד. התבוננות רחבה יותר ושינוי מספר מרכיבים יכולה להפוך את התפקיד למרכזי בציר הפעילות של הארגון , למשל טכנאי שירות שגם ישווק מוצרים.

כיצד נבצע את השינוי?

  • לעיתים השינוי קשה לעובד, במיוחד אם הוא כולל שינוי הרגלים או מיומנויות, ולכן ניקח בחשבון שתהיה תקופה ראשונית של הסתגלות, אי ודאות, תיאום ציפיות, חוסר ביטחון וצורך בהטמעה חוזרת.
  • בשלב הראשון נבצע תהליכי הדרכה וחניכה צמודים.
  • נלווה את התהליך ביעדים להצלחה ובכימותם.
  • נטמיע את המהלך בשלבים.
  • נבקש מהעובד משוב על התהליך ונהיה קשובים לצרכיו לכל אורך התהליך.
  • נבצע התאמות בתמריצים, כולל הגנה על שכרו בטווח הקצר.
  • נפרסם את ההצלחות הראשוניות בתוך הארגון.
  • נבצע שיחות העצמה לעובד.

אנו נמצאים בעידן של הזדמנויות למיצוי פוטנציאל היכולות של העובד ולעידודו להתפתח ולהשתנות עם המציאות המשתנה .

תוכן עניינים